Van consultant naar sleutelfiguur in support

Maxime
Maxime 30.04.2025 • 5 minuten leestijd

Al zeven jaar is Ferry van Empel een vast gezicht binnen Interstellar, waar hij met een scherp oog voor verbetering en een flinke dosis technische kennis werkt aan het optimaliseren van onze supportprocessen. We spraken hem over zijn reis binnen Interstellar, de veranderingen die hij heeft doorgevoerd en waarom hij hier met zoveel plezier werkt.

Van telecom naar IT-support

Ferry begon zijn loopbaan bij in de telecomwereld en maakte later de overstap naar IT. Via omwegen bij verschillende werkgevers en een detacheringsperiode waarin hij IT-werkzaamheden uitvoerde, kwam hij uiteindelijk terecht bij Interstellar. “Ik werd gevraagd om bij Interstellar te komen werken en dat voelde meteen als een kans om echt impact te maken,” vertelt Ferry. “In eerste instantie startte ik als consultant, maar al snel zag ik kansen om dingen structureel efficiënter aan te pakken.”

Van consultant naar een rol met impact

De rol van consultant trok Ferry vanwege de technische uitdaging en het directe klantcontact. Maar wat hem vooral opviel, was dat er ruimte was voor verbetering in het onboarden en overdragen van klanten naar support. “Er was eigenlijk geen overdracht naar support. Projecten werden afgerond en dan werd het direct in beheer genomen, zonder duidelijke documentatie of afstemming,” legt hij uit. “Ik dacht: dat kan beter. Ik ben toen samen met collega’s het proces voor een gestructureerde onboarding gaan optimaliseren.”

Door zich actief te bemoeien met de Change Advisory Board en strakkere plannen op te stellen voor implementaties, wist Ferry samen met zijn collega’s processen binnen support en beheer te stroomlijnen. “We zagen problemen vaak al aankomen voordat de klant er last van kreeg. Dat proactieve stuk hebben we toen echt goed neergezet.”

De vrijheid om te groeien

Wat Ferry het meest waardeert aan werken bij Interstellar? De vrijheid om zelf kansen te zien en die te pakken. “Ik kon van alles aanpakken. Er was destijds veel verandering, dus als je iets wilde verbeteren, kreeg je daar echt de ruimte voor,” zegt hij. “In feite heb ik zo mijn eigen functie gecreëerd.”

De verbeteringen zijn nog steeds merkbaar binnen de organisatie. “De processen die we toen hebben neergezet, zorgen er nu voor dat klanten soepeler overgaan van project naar beheer en dat onze supportafdeling efficiënter kan werken. Uiteraard zal uitbreiding van het team hier nog meer bij helpen, want het liefst hebben we natuurlijk altijd de ruimte om onze klanten proactief te ondersteunen!’’

Elke dag iets nieuws leren

Na zeven jaar is Ferry nog steeds enthousiast over zijn werk op de supportafdeling. “Geen dag is hetzelfde,” zegt hij. “Elke keer komen er weer nieuwe uitdagingen op ons pad die we moeten uitzoeken en oplossen. Dat houdt het werk uitdagend.” Daarnaast is hij blij met de goede contacten met leveranciers. “We kunnen altijd terugvallen op hun support als we er zelf niet uitkomen, en dat maakt dat we samen met de klant en leveranciers echt naar oplossingen kunnen zoeken die voor hen werkbaar zijn.”

Tips voor nieuwe collega’s

Voor nieuwe collega’s heeft Ferry een belangrijke boodschap: “Er zijn hier ontzettend veel mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen. Zeker als je aan het begin van je carrière staat en nog niet precies weet wat je wilt, is dit een perfecte plek om te ontdekken waar je passie ligt. We hebben trainingen, kennissessies, workshops en je kunt certificaten behalen. Bovendien kun je intern veel kanten op. Pak die kansen en maak impact!”

Wil jij net als Ferry een rol spelen in het verbeteren van onze IT-dienstverlening? Bekijk onze vacatures en ontdek hoe jij het verschil kunt maken!

Deel artikel

Do you want to talk IT?

Ferry van Empel
Ferry van Empel Managed Services Engineer
Kom in contact
Gradient | Interstellar