
Cordaid kiest voor Interstellar als nieuwe IT-partner. Dankzij deze samenwerking beschikt de wereldwijd actieve noodhulp- en ontwikkelingsorganisatie over een toekomstbestendige en flexibele IT-omgeving die meebeweegt met technologische ontwikkelingen. De eerste stappen zijn gezet: Interstellar heeft het beheer van de werkplekken en de servicedesk van Cordaid succesvol overgenomen.
Cordaid is een onmisbare speler in het internationale ontwikkelingswerk. De organisatie biedt hulp aan mensen in diepe armoede, getroffen door onrecht, oorlog, ziekte of natuurrampen, en werkt aan duurzame oplossingen die perspectief bieden. Cordaid richt zich op toegankelijke gezondheidszorg, voedselzekerheid, onderwijs en noodhulp in circa vijftien landen, vaak onder uitdagende omstandigheden.
Juist in die context is een stabiele en flexibele IT-omgeving essentieel. De cijfers spreken voor zich: naast 200 medewerkers in Nederland heeft Cordaid 1200 collega’s in veldkantoren in Afrika en Azië, waaronder in Afghanistan, Congo, Ethiopië en Burkina Faso. De IT-ondersteuning in die kwetsbare landen is een uitdaging.
“Interstellar blinkt uit in professionaliteit, technische expertise en servicegerichtheid. Maar wat voor ons de doorslag gaf, is hun flexibiliteit.”
Om die continuïteit en flexibiliteit te waarborgen, ging Cordaid op zoek naar een IT-partner voor deze uitdaging. ‘We zijn op zoek gegaan naar een IT-partner die deze uitdaging aankan en leuk vindt’, zegt Johan van den Akker, Manager IT bij Cordaid. ‘Daarnaast is het voor ons belangrijk dat deze partij ervoor zorgt dat onze IT-omgeving up-to-date en veilig is. Meegaan met de snelheid van nieuwe technologieën en ontwikkelingen was voor ons intern niet meer te doen.’
Na een zorgvuldig selectietraject viel de keuze met volle overtuiging op Interstellar. Van den Akker: ‘Interstellar blinkt uit in professionaliteit, technische expertise en servicegerichtheid. Maar wat voor ons de doorslag gaf, is hun flexibiliteit.’
Het IT-landschap van Cordaid is qua systemen overzichtelijk, maar de context maakt het complex: een groot deel van de gebruikers werkt in ontwikkelingslanden. ‘Interstellar laat zien dat ze die uitdaging begrijpen én willen aangaan. In de eerste gesprekken merkten we al dat het voor hun mensen iets extra’s betekent om voor een organisatie als Cordaid te werken.’
Ook de on-site support op het Nederlandse hoofdkantoor is van grote waarde. ‘Vanaf dag één biedt Interstellar directe ondersteuning aan onze gebruikers. Dat wordt enorm gewaardeerd. Onze mensen willen zich focussen op hun werk waar ze goed in zijn en niet op IT.’
Van den Akker is onder de indruk van de snelheid waarmee Interstellar het beheer van de werkplekken en de servicedesk heeft overgenomen en kijkt uit naar de verdere samenwerking. De doelen voor de toekomst zijn helder: ‘We willen op technisch vlak bijblijven en de security van onze IT-omgeving naar een hoger plan brengen. Het belangrijkste is dat Interstellar een betrouwbare en eenduidige dienst biedt, waarbij het niet uitmaakt waar en in welke situatie we werken. Daar willen we altijd op kunnen rekenen.’
Managing Director Edwin van Korlaar van Interstellar is trots op het vertrouwen van Cordaid. ‘Wij vinden het heel mooi om te mogen werken voor een organisatie die zoveel goeds doet voor de wereld en zich inzet voor hulpbehoevenden. Het is daarnaast bijzonder om met zoveel mensen in diverse landen samen te werken. Wij gaan er alles aan doen om daar een succes van te maken.’
De eerste resultaten zijn veelbelovend. Van Korlaar: ‘Binnen enkele weken hebben we de IT-omgeving van Cordaid in beheer genomen. Dat is razendsnel. Voor zo’n uitdaging deinzen wij niet terug. Integendeel, die flexibiliteit is de kracht van onze organisatie. Heel gaaf dat we die nu ook mogen inzetten voor Cordaid.’
Deel artikel